Ontmoetings- en verblijfsfunctie

Geschreven door Kjell Massen. Geplaatst in Onderzoeksresultaten

PBBP_OZ1501_terugkoppeling_plaatje1In het BiebPanel onderzoek van januari 2015 is onderzocht wat het belang, de tevredenheid en de behoefte is ten aanzien van de ontmoetings- en verblijfsfunctie van de bibliotheek. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat voor leden het lenen van materialen de belangrijkste reden blijft om naar de bibliotheek te gaan. Toch komt slechts 21% van de panelleden alleen in de bibliotheek om materialen te lenen.

Ontmoeten of verblijven?
Van de ontmoetings- en verblijfsfunctie hecht men meer belang aan verblijf dan aan ontmoeting. Vooral vragen kunnen stellen aan de bibliotheekmedewerkers (91%), rondsnuffelen in de bibliotheek (87%), boeken (81%) en tijdschriften en/of kranten (69%) ter plekke lezen of inzien zijn belangrijk.

Volgens een kwart van de panelleden nodigt de bibliotheek uit om andere mensen te ontmoeten in de vestiging zelf. Ruim de helft van de panelleden (57%) vindt dat de bibliotheek uitnodigt om er langere tijd te verblijven.

De panelleden vinden de bibliotheek schoon en opgeruimd (92%) en voelen zich welkom (91%).

Om de ontmoetings- en verblijfsfunctie van de bibliotheek te verbeteren zien panelleden mogelijkheden in het aanbieden van comfortabeler meubilair (19%), ruimere openingstijden (19%), en betere horecagelegenheden (16%).

PBBP_OZ1501_terugkoppeling_plaatje2

Nieuwe initiatieven
In het onderzoek kwamen verschillende initiatieven aan bod die georganiseerd kunnen worden in de bibliotheek. Naar een hightech werkplaats met de laatste digitale ontwikkelingen zoals Google Glass of 3d printers, zou een kwart van de panelleden zeker of waarschijnlijk toe gaan.

 

In de afbeelding hieronder zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek nog een keer visueel weergegeven (klik op de afbeelding om deze te vergroten).

Probiblio_Infographic_2015_05_digital_large