Medewerkers van de Bibliotheek

Geschreven door Kjell Massen. Geplaatst in Onderzoeksresultaten

Het vierde BiebPanel onderzoek van december 2016 ging over de medewerkers van de Bibliotheek: in welke mate hebben BiebPanelleden contact met de medewerkers en hoe waarderen ze dit contact. Hoe belangrijk is de aanwezigheid van de medewerkers als er ook onbemande mogelijkheden zijn met ruimere openingstijden. Aan dit onderzoek hebben 14.415 BiebPanelleden meegedaan van 90 verschillende bibliotheken.

Belang en oordeel medewerkers

boekenDe meerderheid van de BiebPanelleden heeft tijdens een bezoek aan de Bibliotheek wel eens contact met medewerkers. Over het algemeen zijn zij (zeer) tevreden over de medewerkers en vinden zij het (heel erg) belangrijk dat er altijd een medewerker aanwezig is om te helpen.

Tips en tops medewerkers
Over de vriendelijkheid van de medewerkers zijn de BiebPanelleden het meest tevreden (93%), gevolgd door de deskundigheid en communicatieve vaardigheden van de medewerkers (beide 85%). Volgens de BiebPanelleden zijn de nodige verbeteringen te behalen bij het optreden bij ongewenst gedrag (58%) en het zelf initiatief nemen van de medewerkers om te helpen (55%).

Dilemma aanwezigheid versus openingstijden
Het idee dat er niet altijd een medewerker in de Bibliotheek aanwezig is, maar dat de Bibliotheek daarvoor wel ruimere openingstijden zou kunnen hebben, spreekt ongeveer vier op de tien BiebPanelleden aan.

In de afbeelding hieronder zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek nog een keer visueel weergegeven (klik op de afbeelding om deze te vergroten).
probiblio_infographic_2016_general_2