Betalen

Geschreven door Marieke Boerma. Geplaatst in Onderzoeksresultaten

Dit korte onderzoek werd in maart/april 2019 uitgevoerd onder ruim 16.000 leden van 80 basisbibliotheken en had als onderwerp “betalen”. De panelleden werd onder andere gevraagd hoe tevreden zij zijn over de communicatie rondom betalingen en waarom zij hier positief/negatief over zijn. Zeven op de tien ondervraagde panelleden zijn positief over de communicatie. Met name omdat alles automatisch gaat en de bedragen duidelijk zijn.

 

Automatische incasso zorgt ervoor dat ik niet aan het abonnement hoef te denken. Boetes kan ik inzien bij het inleveren, op de bon en in de app!

– quote uit het onderzoek –

 

Het zeer kleine aandeel panelleden dat wat minder positief is (4%) geeft vooral aan dat er niet van tevoren wordt gecommuniceerd wanneer er abonnementsgeld wordt afgeschreven of dat er een boete open staat. Ook geven mensen aan dat het abonnement stilzwijgend wordt verlengd of de kosten zonder bericht omhoog gaan.

 

“Er worden zonder vooraf te vragen of ik wel lid wil blijven, abonnementskosten afgeschreven van mijn rekening.”

– quote uit het onderzoek –

 

 

Informatie over het betalen van hun abonnement en telaatgelden ontvangen panelleden overduidelijk het liefste per e-mail (abonnement 76% via e-mail en telaatgelden 69% via e-mail). Leden betalen hun abonnement het liefst via automatische incasso of iDEAL; hun boete via een betaalzuil in de bibliotheek of iDEAL en een activiteit via iDEAL of een betaalzuil in de bibliotheek. Het abonnement betalen ze graag als een vast bedrag per jaar.